بلاگ

بسته بندی و اهــمیــت آن در بـرنــد ســازی

بسته­ بندی نقش مؤثری در معرفی برند دارد. بسته‌بندی را می­توان منتقل‌کننده پیام شرکت به مشتری دانست. اولین برخورد مشتری بعد از خرید برند و محصول شما، با بسته‌بندی است. با این وجود این مطلب هنوز توسط بسیاری از برندها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم سه دلیل عمده که بیانگر نقش بسته‌بندی در شکل‌دهی و حمایت از هویت برند است را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

بسته‌بندی  و معرفی برند

بسته‌بندی به عنوان سفیر برند نقش اصلی را در ورود و پذیرش بازار در دسته بندی محصولات جدید ایفا می‌کند. بر اساس مطالعه شرکت تحقیقات بازار، 94 درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی تحت تأثیر اعتماد آن‌ها به یک برند، خرید محصولات جدید و نوآورانه را در دستور کار خود قرار می‌دهند. علاوه بر این، 35 درصد از مصرف‌کنندگان برزیلی فقط محصولات مراقبت از مو را از مارک‌هایی خریداری می‌کنند. آنها قبلاً استفاده این محصولات را استفاده کرده‌اند و 53 درصد از مصرف‌کنندگان چینی به مارک‌هایی که دوست دارند وفادار هستند.

اعتماد به برند می‌تواند به ‌طور فعال توسط تولیدکنندگان برای ایجاد وفاداری به برند و گسترش سبد محصولات سنتی مشتری استفاده شود. بنابراین بسته‌بندی منحصر به فرد با پیام تجاری مشخص، عامل تعیین‌کننده‌ای در میزان فروش محصولات است.

قدرت طراحی بسته‌بندی در ارتباطات تجاری برند

طراحی بسته‌بندی هویت برند را نشان می‌دهد و برند را جلوه و هویت ظاهری می­بخشد.  طراحی و بسته بندی هم در ظاهر بصری برند و هم در شکل گیری احساسات و قضاوت مشتری از عملکرد و کیفیت محصول نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. در رابطه با موضوع تبلیغات، در حال حاضر در خصوص رقابتی که در رسانه‌هایی سنتی مانند رادیو و تلویزیون، در مقابل تبلیغاتی که در رسانه‌ها جدید ارتباطی مانند اینترنت انجام میشود، بحث‌های زیادی به وجود آمده است. با این وجود متأسفانه در اغلب این بحث‌ها موضوع بسته بندی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، این در حالی است که بسته بندی یکی از تأثیرگذارترین موارد در تعیین انتخاب و خرید مشتری است.

فرصت بازار برای بسته‌بندی خلاقانه برندها

در حالی که همه کسب و کارها تلاش‌های زیادی برای تبلیغ محصولات خود در انواع رسانه‌های سنتی و مدرن انجام می‌دهند، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مه در حدود 56 درصد مشتریان و مصرف کنندگان، در فروشگاه محصولات جدید را انتخاب می‌کنند، یعنی کشف محصولات جدید در اکثر موارد نه به علت آگاهی قبلی بلکه در یک برخورد و برداشت ظاهری انجام می‌شود. این در حالی است که تنها 45 درصد از افراد، تبلیغات تلویزیونی را به عنوان بهترین منبع اطلاعات نام می‌برند.

امروزه طراحی بسته بندی محصول صرفاً به طراحی‌های معمولی مانند انتخاب رنگ، جنس بسته بندی، فونت و غیره محدود نمی‌شود. در حال حاضر با گسترش فناوری‌ها و تمایل عجیب مردم به سرگرم شدن، شکل بسته بندی محصولات ویژگی‌های سرگرم‌کننده نیز به خود گرفته است.

به عنوان مثال، یک شرکت پیتزا فروشی یک جعبه پیتزا ایجاد کرده است که به عنوان یک سیستم استریو کوچک نیز عمل می­کند. این جعبه پیتزا با استفاده از بلوتوث و وسایل الکترونیکی، عاشقان پیتزا را قادر می­سازد تا جعبه پیتزای خود را به تلفن یا لپ تاپ خود متصل کرده و موسیقی پخش کنند.

بنابراین در حال حاضر یک فرصت بازار برای آن دسته از مارک ها وجود دارد که نه‌تنها با مصرف‌کننده ارتباط برقرار می­کنند، بلکه تجربه و سرگرمی را نیز به او ارائه می­دهند. برندها پیام­ها خود را در مورد زمینه­های مختلفی مانند سرگرمی، اجتماع یا اصالت را در فروشگاه یا در خانه از طریق بسته‌بندی برای تأثیر بر تصمیم خرید و تقویت وفاداری مشتری به برند ارسال می‌کنند.

بسته بندی packing

طراحی بسته‌بندی نقش مهمی در نوآوری محصولات برند دارد

از بسیاری جهت می­توان گفت، بسته‌بندی به عنوان عنصری از برند دارای پتانسیل‌های متعددی است تا محصولات را از رقبا متمایز کرده و جذابیت آن‌ها را تقویت کند.گزارش‌هایی که اخیراً منتشر شده است، پیشرفت بسته‌بندی و طراحی محصول را نیز نشان می‌دهد. تجزیه و تحلیل 9،900 محصول عرضه شده در سراسر اروپا، طراحی بسته‌بندی را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل برای بازاریابی محصول تأیید می‌کند. بسیاری از محصولات موفق با استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب توانستند مشتریان بازار هدف را به سوی خود جلب کنند و از آن‌ها مشتریان وفادار به برند ایجاد کنند.

بسته‌بندی به عنوان شاخص کیفیت محصول برند محسوب میشود

برخی دیگر از مطالعات صورت گرفته در زمینه تأثیر بسته بندی بر برند و برند سازی گویای این مطلب است که، در کشور آمریکا یک سوم از مجموع خریداران مواد غذایی خود را تنها تحت تأثیر  معیار بسته بندی با کیفیت انتخاب می‌کنند بنابراین، زمان مناسب برای بسته‌بندی بسته‌بندی منحصر به فرد است که تنها بر تمایز در قفسه تمرکز نمی‌کند، آیا می‌توانید هویت برند خود را ایجاد کرده و خریداری کنید؟ به طور خلاصه، این را بدانید که، بسته‌بندی خوب از محصول محافظت می‌کند و بسته‌بندی عالی از برند محافظت می‌کند.

بسته‌بندی برند و محصول به صورت واحد

بسته‌بندی همیشه وعده محتوا، یعنی محصول است. بنابراین بسته‌بندی و محصول باید یک واحد را تشکیل دهند، یعنی بسته‌بندی باید کیفیت محصول را از خارج نمایان سازد. به عنوان مثال، شیرینی یا لوازم آرایشی اغلب دارای ویژگی هدیه هستند که باید در بسته‌بندی منعکس شود.

با این حال، هنوز بسیاری از شرکت‌ها به اهمیت بسته بندی محصولات بی‌اهمیت هستند شاید به همین دلیل است که برخی از شرکت­هایی که طیف گسترده­ای از محصولات را در چندین بخش بازار ارائه می­دهند، خود را با بسته‌بندی از پایین به بالا تعریف می‌کنند. به‌جای ارائه محصولات در یک بخش ارزان در بسته‌بندی باکیفیت بالا، محصولات در بخش گران قیمت در یک بسته‌بندی نسبتاً پایین ارائه می‌شوند. این بدان معناست که بسته‌بندی نمی‌تواند عملکرد خود را به عنوان نماینده علامت تجاری انجام دهد. بنابراین هنوز کارهای زیادی برای پیاده‌سازی اهمیت طراحی بسته‌بندی به عنوان سفیر برند در همه شاخه‌های صنعت وجود دارد

فرصت‌های جدید از طریق دیجیتالی شدن بسته بندی برند

دیجیتالی شدن همچنین فرصت‌های جدیدی را برای طراحان و صاحبان برند برای ارتباط با مصرف کنندگان باز می‌کند. بسته‌بندی فعال و هوشمند ارزش‌افزوده ای ایجاد می کند که برای کاربران دیجیتال بسیار جذاب است. کاربران دیجیتال اغلب جوان هستند و در مقایسه با افراد مسن، آن‌ها بیشتر با برند ارتباط دارند و بسته‌بندی را به عنوان یک ویژگی باکیفیت ارزیابی می‌کنند و بسته به جذابیت بسته‌بندی، در مورد توصیه یا عدم توصیه محصول تصمیم‌گیری می‌کنند.

در مورد بسته‌بندی تجارت الکترونیک، بسته‌بندی محصول برای ارائه محصول استفاده می‌شود. در این زمینه آشکار شده است که، هرچه میزان استفاده از اینترنت بیشتر باشد، تأکید بیشتری بر ارائه محصول باکیفیت بالا می‌شود.

نقاط تماس از طریق بسته‌بندی را می‌توان نه تنها در دنیای فیزیکی، بلکه در دنیای مجازی نیز یافت. ترکیبی از هر دو جهان از طریق کدهای QR یا برنامه های واقعیت افزوده، این امکان را برای مخاطبین از طریق بسته‌بندی و هدایت آنها به برند در دنیای فیزیکی و مجازی ایجاد می کند.

نتیجه گیری

بسته بندی محصول یکی از مهمترین اجزای هویت بصری برنده است. در بسیاری از موارد که مشتری قصد خرید یک محصول جدید را دارد، بسته بندی میتواند تنها معیار تاثیرگذار در انتخاب مشتری باشد. بسته بندی میتواند ویژگی­ های متعددی را در خصوص برند، کیفیت، محتوا و طراحی آن بازگو کند. بسته بندی خوب هم از محصول محافظت میکند و هم از اعتبار برند. با این همه هنوز بسیاری از شرکت‌ها از مقوله مهمی مانند بسته بندی باکیفیت چشم‌پوشی می‌کنند و به‌این‌ترتیب ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به اعتبار برند خود وارد کنند.