بلاگ

انواع کمپین های تبلیغاتی، کمپین تبلیغاتی، کمپین های تبلیغاتی، کمپین تبلیغات، شرکت تبلیغات، شرکت تبلیغاتی، شرکت های تبلیغاتی، شرکت تبلیغاتی الف، هویت بصری، نمونه کار هویت بصری، نمونه هویت بصری، اقلام هویت بصری

تبلیغات OoHA یا تبلیغات خارج از خانه

عبارت OoHA مخفف Out of Home Advertising به معنای تبلیغات خارج از خانه (تبلیغات OoHA) یکی از اساسی ترین گونه های رایح در صنعت تبلیغات و رسانه به شمار می رود. برای آنکه با حوزه رسانه و تبلیغات آشنا شوید، می بایست به شکل خلاصه و به زبان ساده این نوع از تبلیغات و رسانه ها و فرصتهایی که در زیر مجموعه خود بوجود می آورد را بشناسید.

در محیط های مرتبط به فضای تبلیغات، بسیار این اشتباه مصطلح را می بینیم و می شنویم که تبلیغات خارج از خانه (تبلیغات OoHA) را معادل تبلیغات محیطی در نظر می گیرند و به کرات از این اشتباه در متون و مذاکرات استفاده می کنند. بهتر است بدانیم که تبلیغات محیطی دسته ای در زیرمجموعه تبلیغات خارج از خانه است و قطعاً معادل آن نیست. تبلیغات خارج از خانه فرصتهای متنوع و بیشتر از تبلیغات محیطی در اختیار ما قرار می دهد که در ادامه به انواع این نوع از تبلیغات یا به عبارت دیگر رسانه ها می پردازیم.

تبلیغات در اماکن انتظار

ما انسانها با توجه به توسعه زندگی شهر نشینی بخش قابل توجهی از وقت خود را در مکانهایی می گذرانیم که در انتظار دریافت خدمات هستیم. برای مشخص شدن این دسته از فرصتهای تبلیغات خارج از خانه (تبلیغات OoHA )به تعدادی از آنها به عنوان نمونه اشاره می کنیم.

  • بیمارستان ها و اماکن مربوط به خدمات درمانی مانند آزمایشگاه ها و غیره.
  • حمل و نقل عمومی مانند ایستگاه ها و خودرو و واگن های مترو، تاکسی و اتوبوس.
  • مراکز خدمات مالی مانند بانکها و بورس.
  • اماکن ارائه خدمات آرایشی و بهداشتی مانند آرایشگاه ها یا خدمات پوست و غیره.
  • مراکز فروش کالاهای خاص مانند داروخانه ها.

با توجه به اینکه مخاطبان با حضور در این مکانها بصورت اتوماتیک و به شکلی  بسیار قابل اطمینان دسته بندی می شوند، فرصتهای متاسبی برای ارائه آگهی های تبلیغاتی هدفمند را برای متقاضیات تبلیغات و آژانسهای تبلیغاتی فرآهم می کنند تا بصورت دقیق و تخصصی پیام تبلیغاتی مورد نظر را به آنها برسانیم.

ارائه دهندگان رسانه های اماکن انتظار

برای استفاده از رسانه ها و فرصت های تبلیغاتی در این بخش، با دو دسته از سرویس دهندگان روبرو هستیم. دسته اول سازمانهایی است که بدلیل وسعت فعالیت ها و همچنین فضای قابل توجه رسانه ها، بخش مخصوصی را برای مذاکره و در اختیار قرار دادن رسانه های خود راه اندازی کرده اند و برای استفاده از خدمات آنها می بایست با این دپارتمانها مذاکره و یا در مناقصات و مزایده های آنها شرکت نمود. مترو و بانکها مثال های مناسبی برای این دسته از ارائه دهندگان رسانه های تبلیغاتی بیرون از خانه هستند. دسته دوم از این نوع ارائه دهندگان خدمات تبلیغات و رسانه، مجموعه هایی هستند که گستردگی فعالیتهایشان به اندازه دسته اول نیست و برای دریافت خدمات رسانه ای و اجاره فرصت های تبلیغاتی در اختیار آنها می توان بصورت مستقیم با مدیران ارتباط برقرار نمود و از ظرفیت های تبلیغاتی آنها بهره مند شد.

تبلیغات محیطی

در ابتدای این مطلب، متذکر شدیم که تبلیغات خارج از خانه (تبلیغات OoHA) معادل تبلیغات محیطی نیست و دیته ای از فرصتهای تبلیغاتی است که در زیر مجموعه تبلیغات خارج از خانه دسته بندی می شود. تبلیغات محیطی محدود به رسانه هایی است که در سطح شهر پذیرای محتوای تبلیغاتی برندهاست. بخش عمده این دسته از رسانه های تبلیغاتی در اختیار شهرداری هاست و برای آگاهی از نحوه دریافت خدمات در این بخش می بایست آئین نامه ها و بخش نامه های مررتبط با آن را مطالعه نمود.

تبلیغات محیطی بدلیل تعداد زیاد و سایز رسانه ها توجه افراد را بیشتر به خود جلب می نماید و به همین دلیل مبالغ مورد نیاز برای استفاده از آنها نسبت به سایر رسانه های تبلیغاتی خارج از خانه چشمگیر و قابل اعتناست. به همین دلیل بسیاری از آژانسهای تبلیغاتی و مالکان رسانه ها تمرکز فعالیت های خود را در این بخش قرار داده اند تا حجم گردش مالی و درآمد مناسبی از حوزه تبلیغات و رسانه بدست آورند.

برای آشنایی با این دسته از رسانه های تبلیغاتی خارج از خانه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.

  • بیلبورد
  • استرابورد
  • عرشه پل
  • لایت باکس

بدلیل اهمیت این دسته از رسانه های تبلیغاتی خارج از خانه، شما می توانید مطلب اختصاصی این بخش را در این قسمت مطالعه کنید. محل قرار گرفتن لینک مزایا و معایب تبلیغات محیطی

رسانه های عملیاتی

رسانه های تبلیغاتی در حال توسعه هستند و این توسعه بدلیل منافعی است که تبلیغات برای مالکان فرصت های تبلیغاتی ایجاد می نماید. فروشگاه ها تابلوهای خود را در اختیار برندها قرار می دهند تا نام آنها در کنار یک برند قرار گیرد و آن برند هزینه طراحی و نصب تابلو برایشان را متقبل شود. رستورانها و کافی شاپها که صندلی های خود را در پیاده رو قرار می دهند، از سایه بان بعنوان رسانه استفاده می کنند و یک فرصت تبلیغاتی در اختیار برندها قرار می دهند و مبلغی را بعنوان اجاره رسانه تبلیغاتی از آنها دریافت می کنند.

تیم های ورزشی فضایی را در لباسهای خود به تبلیغات اختصاص می دهند و بابت آن از برندها هزینه های قابل توجهی دریافت می کنند. در مسابقات تنیس، اطراف زمین بازی و تور فرصت تبلیغاتی بسیار گران قیمتی را در اختیار برندها قرار می دهد. مراکز ارائه خدمات خودرو جلوی درب خود استندهای مربوط به یک برند خاص را قرار می دهند تا جلوه بیشتری برای مشتریانشان داشته باشند. برندها به پرسنل پمپ بنزین ها لباس رایگان هدیه می دهند تا از این لباس بعنوان یک فرصت تبلیغاتی برای محصولاتشان استفاده کنند.

این مثالها تنها نمونه هایی از رسانه های عملیاتی تبلیغات است و این فرصت ها در کنار بسیاری از فعالیت های ورزشی یا کسب و کارها در حال گسترش و توسعه هستند.

تبلیغات در فضای عمومی

در زندگی روزمره، به بسیاری از اماکن عمومی مراجعه می کنیم که در فضای بسته قرار دارند و رسانه های تبلیغاتی در آنها محیطی محسوب نمی شود. ترمینال ها، فرودگاه ها، هتل ها، مراکز خرید، سینماها، سالن های تئاتر، استخر ها، ورزشگاه ها و حتی دستشویی های عمومی نمونه هایی از این فضاهای تبلیغاتی است.

تبلیغات در محل خرید (POS)

این دسته از تبلیغات به دلایل مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و توجه ما به آن بسیار استراتژیک است. تبلیغات در نقطه خرید (Point of Sale) در حقیقت تلاش نهایی پروسه تبلیغات برای انتخاب شدن توسط مشتری و گام نهایی فرآیند تبلیغات برای قانع کردن مخاطب به خرید است. مخاطبان با مجموعه دریافت ها و برداشت هایی که از آگهی های تبلیغاتی برندها مختلف داشته اند در فروشگاه حضور پیدا می کنند. در این فضا، قضاوت نهایی مخاطب برای اخذ تصمیم به انتخاب و خرید شکل می گیرد و به همین دلیل ما این دسته از تبلیغات را گام نهایی و فرصت آخر تلقی می کنیم. بخش POS از تبلیغات OoHA نتیجه کمپین های تبلیغاتی را مشخص می کند.

کمپین های POS

کمپین هی تبلیغاتی برای برند های مختلف، روی مخاطب تاثیراتی داسته است که این ذهنیت برابر یا تفاوت اندکی نسبت به هم دارد و با طراحی مناسب تبلیغات در نقطه فروش، می توان گوی رقابت را از رقبا ربود. رسانه هایی که در این دسته قرار می گیرند شامل دنگلر، وابلر، پوستر، لایت باکس، بنر، رول آپ، برچسب، سمپلینگ (Sampling)، استند، آویز و بسیاری دیگر هستند که البته دو موضوع در موفقیت آن بسیار موثر است. یکی محل قرار گیری کالا و دیگری بسته بندی است.

اگر قضاوت مخاطب را به نفع برندمان تغییر دهیم ولی کالای ما در دسترس نباشد و در محل نامناسبی از فروشگاه قرار گیرد، در مسیر رسیدن مخاطب به محصولاتمان فرصت را برای رقبا فرآهم کرده ایم که خود را عرضه کنند و قضاوت شکننده مشتریان را تغییر دهند. از سوی دیگر، اگر بسته بندی کالاهای ما مناسب نباشد و نتوانیم ترزش افزوره ای به مخاطبان ارائه دهیم، باز هم امکان دارد تصمیم مشتری در انتخاب تغییر کند و رقیب ما را ترجیح دهد. به همین سبب ما بسته بندی را یک فرصت تبلیغاتی و یک رسانه تاثیرگذار و قدرتمند ارزیابی می کنیم و معتقدیم که در دسته POS مهمترین فاکتور تبلیغاتی بسته بندی محصولات است.

در پایان می بایست به این نکته اشاره کنیم که رسانه هایی که در این بخش در دسته بندی های قرار نگرفته اند، از اقلام تبلیغات خارج از خانه (تبلیغات OoHA) نیستند و در مطالب دیگر به تفضیل به تعریف کاربردهای آنها پرداخته ایم.

 

برای کسب اطلاعات تکمیلی، مطلب دسته بندی رسانه های تبلیغاتی را مطالعه فرمائید.

شرکت تبلیغاتی الف را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید